Agostino "summum vas scientiae
insegna ai suoi monaci
LXX° VICARIO GENERALE
NICOLO' DI CARIGNANO
(1518)
[Pag. 215] Carignano luogo assai nobile, et illustre del Piemonte fra le fameglie più segnalate, che altre volte annoverasse, una era la fameglia Romagnana, dalla quale derivò il nostro virtuoso Nicolò, che vien anco chiamato de Conti di Carignano, come che la Casa Romagnana possedesse all'hora quella Contea. Questo da fanciullo impegato nell'esercitio
[Pag. 216] de studij fece pompa d'un eminentissimo ingegno habile, qual molle basta a ricever l'impronto di tutte le scienze. Adulto entrò nella Religione Agostiniana sotto l'instituto dell'osservanza di Lombardia l'anno 1492, ove giornalmente avanzandosi di virtù in virtù venne a conseguire gl'honori, et grandi principali, che dalla Congregatione sijno a meritevoli distribuiti. Riuscì nell'arte del Predicare soggetto de primi, che salissero Pergami, send'egli copioso di parole, et nel dire eloquente, riportandone perciò da ogni luogo, ove Nicolò predicasse singolarissimi applausi. Cavò dalle tenebre ben ordinati, et corretti dottissimi Sermoni del Beato Alberto di Padova Agostiniano, quali donò alle stampe con bellissima prefatione fatta dall'eruditissimo P. Agostino Maria di Torino per sua commissione non potendovi egli assistere: Tunc occupatissimus (disse il citato Padre) in August. Reip. administratione, fratrum scilicet Congreg. Lomb. Obser. adeo totus credito sibi gregi intentus, vix eliminando codici possit sufficere, et alcune degne non meno ch'erudite osservationi. Non dissimile diligenza fece circa Domenicale dello stesso Beato Alberto, dicendo il prenomato Agostino Maria parlando di Nicolò: sane aestimare potes, quo sit animo in quo sit animo in sacris evangelicisque authoribus promovendis, quando eiusdem famigeratissimi praeconis Domenicale (ut vocant) ijsdem formulis excussum Petrus Paulus Porrus impressor solertiss. ipso coadiuvante prope diem sit daturus. Vantò singolarissima essemplarità, et osservanza, a segno, che l'ammiravano tutti per l'idea della vita Religiosa, et christiani costumi. Venne perciò in credito tale appresso la Romana Corte, che trovandosi da suoi antichi principij rilassata la Religione del Beato Pietro di Pisa, fu per Breve di Paolo III, l'anno 1538 scielto, et deputato Nicolò in Rifformatore, et Visitatore Apostolico di detta Religione, et ciò nella Provincia Anconitana, con facoltà pienissima di visitare, essaminare, emendare, correggere, riformare, levar gl'abusi, astringer i discorsi all'obbedienza, scacciar gl'incorrigibili etc., come più diffusamente si legge nel sudetto Breve, ch'a gloria perpetua di Nicolò habbiamo voluto qui sotto registrare.
[Pag. 217] Dilecto filio Nicolao Romagnano Priori Domus S. Mariae de Populo Urbis Ord. Ere. S. August. Congr. Lomb. PAULUS PAPA III Dilecte fili salutem, et Apost. benedict. Pastorale nostrum Officium, quod Nobis divina voluntate traditum, et commissum est, nos cogit ut eorum qui sacras Religiones professi, coeteris exemplo vitae bene traducendae esse debeant, culpas, et scaldalum, quantum cum Domino possumus, prohibeamus. Cum igitur intellexerimus, fide dignissimorum testimonio, id quod nos quoque experientia multa, aliqua ex parte cognoveramus, dum in minoribus constituti Protectores fuimus Congregationis Fratrum Religiosorum B. Petri de Pisis Eremitarum S. Hieronymi nuncupatorum, dictam Congregationem ita corruptam, et confusam esse, ut nulla amplius in ea disciplina, nullus Dei timor, nulla bonae famae cogitatio videatur residere, paucique boni, si qui sunt, multitudine malorum fratrum deprimantur. Nos volentes, huic tanto scandalo providere direximus oculos mentis nostrae in devotionem tuam de cuius virtute, prudentia, religione plenam in Domino fiduciam habemus, ut tibi hoc onus imponeremus, visitandi, examinandi, emendandi, corrigendi, et reformandi Monasteria Congregationis Conventus dictorum Fratrum B. Petri de Pisis, quae in Provincia Anconitana nuncupata existunt, atque in tam Sancto, et Deo grato opere virtutem, et diligentiam tuam exerceremus. Quamobrem mente nostra, et ratione in Deum conversa Tibi committimus, et mandamus, ut receptis literis nostris praesentibus, ad iter te accingas, et dictorum Conventus Congreg. Monasteria visites, corrigas, et reformes, facto principio ab alma Urbe nostra Romae, ut diligenter atque accurate moribus eorum, qui praesunt, eoque et aliorum requisitis, et cognitis, tam Generalem, quam Provincialem, et Priores Coventuum, et coeteros quoscumque dilapidantes bona Ecclesiarum, aut in regimine parum aptos, aut factionibus, et dissidijs implicitos, quo in primis malo ista Congregatio
[Pag. 218] laborare dicitur, aut denique notalibus culpis maculatos amoveas, et quae erepta sunt Ecclesijs maleque alienata restituire eos cogas, et iamsi carceribus mancipandi, aut alia via cogendi essent, et in locum amotorum alios aptiores, et non factiosos, nostra auctoritate institues, Fratresque alios sive discolos, sive qui arma tractaverint, et tractent, sive sceleribus pollutos, et flagitijs infames, sive qui Ecclesiarum bona surripuerint, disciplinam non servaverint, obedientiam contempserint, atque alios cuisque modi infectos, criminosos, rebelles debitis poenis sive paenitentijs afficias, bonos, et modestos extollas, ac officia, et procurationes illis committas, qui excellere in scelere, et non facile corrigi posse videbuntur, eos spoliatos Religionis habitu poenitus a Congregatione eijcias, iustaque severitate in omnibus adhibita, et tamen vere culpas suas dolentibus misericordia non negata, ita omnia geras, agas, constituas, ut repressa insolentia, et confusione reducta in ordinem, malisque compressis, et bonis in virtute corroboratis illa Congregatio nunc deturpata, et sordibus iacens tua opera, virtute, provvidentia, in veterem observantiam bonorum morum, et operum, et in exemplum melioris vitae, ac frugis restituatur. Super quo, vel quibus omnibus, et alijs quae opportuna ad id duxeris plenam tibi, et omnimodam, et omnino liberam, omni prorsus appellatione reiecta facultatem tribuimus, et potestatem. At quoniam ambitu praevalente, ut intelligimus, Priores Conventuum, et qui discretos eligunt eos qui in creandis Congregationis Officialibus voce habent, omnes poene certorum hominum insidijs, et factione corrupti, et contaminati sunt, ut quorundum ambitioni addicti; mandamus etiam Tibi, ut aliquem modum creandorum discretorum invenias, quo fine electione quam nullo modo pro hac vice fieri volumus, sed alia ratione, quae tibi visa fuerit commodior, tales eligantur, qui neque empti, neque corrupti sint, sed voces suas libere et secundum conscientiam dent, ut bonis ad officia potiora electis ac promotis, tota Congregatio ad melioris observantiam Ordinis revocetur. In quo etiam a te hoc requirimus, ut constitutionibus, et privilegijs dictae Congregationis
[Pag. 219] bene tectis, et examinatis, si quae tibi deesse videbuntur ad conservandam melius disciplinam ipsorum Fratrum Nobis ea, vel dilecto Filio nostro Iacobo tit. Sancti Calixti Cardinali Sadoleto simul cum actis reformationis, et correctionis cum primum licebit significare cures atque in omnibus ita te geras, ut fidem tuam diligentiam, integritatem pleno ore in Domino collaudare possimus, in quo facies nobis rem valde gratam. Non obstantibus constitutionibus, et ordinationibus Apostolicis, ac domorum, et Congregationis praedictarum, vel singularium in ea personarum, etiam iuramento, confirmatione Apostolica, vel quavis firmitate alia roboratis, statutis, et consuetudinibus, privilegijs quoque indultis, literis Apostolicis eisdem domibus, et Congregationibus, et singularibus personis quomodolibet concessis, confirmatis, et innovatis, quibus omnibus illorum tenores praesentibus pro expressis habentes, hac vice dumtaxat ad effectum praesentem illis alias in suo robore permansuris, harum serie specialiter, et expresse derogamus, coetersque contrarijs quibuscumque. Volumus insuper, quod Domus praedicta onera, et expensas quas in hac visitatione feceris, pro rata redituum suorum sufferre, et tibi persolvere teneantur, et ad id per te cogi, et compelli, etiam sub poenis, et censuris Ecclsiasticis possint, et debeant. Mandantes omnibus Archiepiscopis, Episcopis, Vicarijs, et personis Ecclesiasticis quibuscunque in dignitate aliqua constitutis, nec non Gubernatoribus, Rectoribus, Sindicis, Prioribus Civitatum, et locorum per qua te transire, et exequi nostram commissionem contigerit, ut omnibus tibi auxilio, et favore mandata hac nostra peragenti assistant tuasque sententias, decisiones, deliberationes, praecepta ab omnibus faciant dictae Congregationis Religiosis observari. Non obstantibus quibuscunque etc. Datum Romae apud S. Petrum sub annulo Piscat. die 11 Febr. 1538, Pontificatus nostri. Anno quarto. Da questo Breve possiam raccogliere fosse Nicolò d'ogni virtù dotato, rigido Diffensore dell'osservanza regolare, et di santissimi costumi, non potendo, nè dovendo essere altrimenti, chi scielto veniva dalla Santa Sede per rifformator di Religioni
[Pag. 220] diverse dalla propria, et Visitatore Apostolico dal Sommo Pontefice specialmente delegato. Tale l'haveva ben prima non solo conosciuto, ma pratticato la Congregatione onde non contenta haverlo più volte eletto Visit. Deffinit., et Presidente, non paga haverlo destinato in Roma Procuratore Gen. e tante fiate Priore del Monastero del Popolo, volle di più havesse cinque volte la dignità suprema di Vicario Generale, cioè gl'anni 1518, 1523, 1528, 1533, et 1538, oltre il maneggio della Congregatione, devolutoli l'anno 1519 per la morte del suo primo sucessore Arcangelo di Galarate. A Nicolò s'attribuisce l'acquisto del Convento d'Asti, havendone egli maneggiato il trattato, spedite a Roma le instanze, et riportatane le necessarie facoltà, onde anco nel luogo dalla Città dessignatoli piantò personalmente, con l'assistenza de Canonici di S. Secondo, quantità de suoi Frati, et gran concorso di gente nobili, et Cittadini la prima Croce il dì' 13 Settembre giorno di Domenica dell'anno 1517. Così la Chiesa di S. Maria del Popolo di Cherasco fu alla Congregatione unita in tempo, che il Romagnano reggeva l'osservanza l'anno 1518, come pure per altri capi vidde la medema sua Congregatione a continui progressi avvanzarsi, mercè l'assiduità, et diligenza, con cui questo buon Prelato a profitti, et beneficij di quella invigilava. Lasciò il Mondo l'anno 1450, essendo Priore del Convento di Roma, et fu ivi con ogni honorevolezza, et con singolar cordoglio de Padri tutti sepolto.